/ • Allmänt / • Paleo /

kollagen.

Det kanske är så att ni sett på t.ex. Instagram att jag börjat äta kollagen? VARFÖR undrar ni. Jag ska berätta.

Eftersom jag själv inte alls är inne i en bra skrivarperiod så kör jag lite copy paste här. Så här skriver Nyttoteket (där jag köper mitt kollagen) på sin sida:
Kollagen utgör 30-35% av kroppens protein vilket gör det till det största och mest förekommande proteinet i kroppen. Kollagen återfinns i hår, hud, naglar, leder, senor och även i organ som hjärta, lungor och lever. 

Kroppen producerar själv kollagen, men en ständig nedbrytning av proteinet förekommer samtidigt. Nedbrytningen av kollagen fortsätter i samma takt men den egna produktionen av kollagen sjunker med en stigande ålder.

Med detta sagt; jag vill äta kollagen för att stärka min hud. Jag har sedan ungefär två år tillbaka problem med huden på min högerhand. Har försökt luska ut om det är något jag tar i ofta som jag inte tål eller kanske något jag äter. Men allt är som vanligt... Jag har inga fingeravtryck kvar längre på några av fingrarna och huden är allmänt tunn på hela handen. Förhoppningsvis kan detta kollagen hjälpa mig på traven tänker jag! Starkare naglar, leder och senor tackar jag inte nej till heller! Endast fördelar ju, so why not prova liksom.

Jag brukar ha mitt kollagen i kaffet, smoothies eller äggröran på morgonen. 🙃
clean collagen / kollagen / nyttoteket / paleo